Folia
In Folia dompelen Tiptoe Company en Maurizio Pisati de luisteraar onder in de verbeelding van de kunstenaar. Associaties leiden naar verre landen, vreemde gebruiken en merkwaardige gebeurtenissen. Een interview door Christine Dysers met gitarist Jona Kesteleyn over underdogs, creatieve hersenspinsels en maatschappij.
Christine Dysers De jongste jaren is Tiptoe Company niet meer weg te denken uit het Vlaamse muzieklandschap. Na passages op verschillende binnen- en buitenlandse concertpodia ontwikkelen jullie nu samen met ChampdAction een nieuwe productie voor het MAfestival. Hoe valt Tiptoe Company best te omschrijven? Jona Kesteleyn Tiptoe Company is een soort ensemble van underdogs: we brengen kamermuziek voor verrassende combinaties en focussen daarbij vooral op instrumenten die vaak in de schaduw staan of op de achtergrond functioneren. Onze kernbezetting bestaat uit akoestische gitaar, contrabas, blokfluit, harp en cello. Ook in het repertoire gaan we bewust op zoek naar een zekere intimiteit. We creëren hedendaagse muziek die beter tot zijn recht komt wanneer het publiek dicht bij de muzikanten zit en met eigen ogen kan zien hoe elke klank wordt gevormd.
CD Het project Folia wordt geen traditioneel concert, maar eerder een multimediale voorstelling?
JK Er wordt een nieuwe video gecreëerd, die een eigen audiotrack heeft en in verschillende talen is opgebouwd. Folia is in essentie een palimpsest van associaties en een reis doorheen het brein van de kunstenaar. Er vallen heel veel verschillende lagen van betekenis te ontdekken. Het publiek wordt daarbij uitgenodigd om zelf associaties te maken en een eigen narratief op te bouwen. Als luisteraar werk je actief mee en stippel je een eigen route uit door alles wat op het podium gebeurt.
CD “Een reis door het brein van de kunstenaar”, wat moet men zich hier concreet bij voorstellen?
JK Muzikaal gezien word vertrokken vanuit de eeuwenoude dans La Folia, vrij vertaald: de waanzin. In de loop van de muziekgeschiedenis heeft deze korte, anonieme melodie talloze componisten geïnspireerd tot het schrijven van bewerkingen van en variaties op dit thema. Op een organische manier legt Maurizio Pisati linken tussen verschillende bronnen, tradities en muzikale materialen. Zo ontstaat algauw een gelaagdheid een soort contrapunt van hersenspinsels. De luisteraar kruipt in het hoofd van de kunstenaar en raakt gaandeweg gevangen in zijn creatieve proces. Betekenis wordt onderweg gevormd.
CD Waar brengen die associaties de toeschouwers zoal heen?
JK Vanuit de overkoepelende thematiek van waanzin maakt Pisati een associatie met het narrenschip, een populair thema uit de middeleeuwse satirische kunst. Het verhaal verhult een satirische kijk op de samenleving: de maatschappij en de politiek worden voorgesteld als doel en stuurloze schepen. Wanneer we deze thematiek vertalen naar vandaag, denken we automatisch aan de vluchtelingencrisis. Schepen vol vluchtelingen meren dagelijks aan in Europa. Hoe hiermee om te gaan, is voor iedereen een groot vraagteken. Via de historische associatie met het narrenschip wil Pisati de absurditeit van deze actuele problematiek aankaarten. In plaats van een éénzijdige mening te communiceren, wil Pisati de discussie voeren en het publiek doen nadenken over wat er gebeurt in onze samenleving vandaag.
Folia
- Muziek, live electronics, video en audio track: Maurizio Pisati
- Ensemble: Tiptoe Company