Spreken tot God moet wel de meest directe geloofs uit­ing zijn. Dat muziek kan helpen om die con­nec­tie te mak­en, blijkt uit het weelderige vocale reper­toire van smeekbe­den en dank­be­tuigin­gen aan de almachtige. In het vroeg­barokke Duitsland schreven com­pon­is­ten als Heinrich Scheidemann, Andreas Hammerschmidt en Nikolaus Bruhns mag­ne­tis­erende werken waarin een ik-figu­ur zich recht­streeks wendt tot God – nu eens vol vertrouwen, dan weer uit wan­hoop of diepe twi­jfel. Niet toe­val­lig gaat het vaak om zettin­gen van de psalmtek­sten, waarin ook de zie­len uit Dante’s Commedia hun heil zoeken op weg naar het paradi­js. Het beloftevolle ensem­ble Le Concert Étranger wis­selt 17e-eeuwse motet­ten en can­tates af met gloed­volle orgelko­ralen uit dezelfde periode.

Conversations avec Dieu

Motetten en cantates uit het 17e-eeuwse Duitsland

  • : Le Concert Étranger (FR)
  • Muzikale leiding: Itay Jedlin (IL)
  • Orgel: Jean-Luc Ho (FR)