Je moet van goe­den huize zijn om het ver­haal van Christus’ ver­ri­jze­nis en hemel­vaart over­tu­igend te vertellen in volle ver­licht­ingsti­jd. Precies dat deden Carl Philipp Emanuel Bach en zijn libret­tist Karl Wilhelm Ramler in Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu (1778). Hun lyrische ora­to­ri­um is een intieme med­i­tatie op Jezus’ deug­den en het mys­terie van zijn ver­ri­jze­nis. Zelf noemde C.P.E. Bach Die Auferstehung terecht een van zijn absolute meester­w­erken. De instru­men­tale delen, de rijkgescha­keerde aria’s, de expressieve recitatieven en imposante koren: stuk voor stuk blinken ze uit in orig­i­naliteit en ver­fi­jn­ing. Hofkapelle München en Vocalconsort Berlin bun­de­len hun kracht­en in deze louterende apoth­e­ose van MAfestival 2017.

Die Auferstehung

De verrijzenis volgens C.P.E. Bach

  • : Vocalconsort Berlin (DE)
  • : Hofkapelle München (DE)
  • Muzikale leiding: Rüdiger Lotter (DE)
  • Sopraan: Laura Incko (DE)
  • Tenor: Daniel Johanssen (AU)
  • Bariton: Stephan Genz (DE)