Toen MA Festival me vroeg om een pro­gram­ma samen te stellen rond het the­ma vri­jheid zag ik twee mogelijkhe­den. Enerzijds is er de rit­mis­che vri­jheid die klavecin­is­ten hebben om expres­siviteit aan de muziek te geven. Préludes non mesurés passen bijvoor­beeld per­fect bin­nen dit the­ma. De har­monis­che schri­jfwi­jze en de rit­mis­che flex­i­biliteit lat­en me toe me volledig te con­cen­tr­eren op het luis­teren naar hoe het klavec­im­bel klinkt en welke sfeer ik moet creëren om de muziek het mooist tot haar recht te lat­en komen. Anderzijds dacht ik aan reper­toire dat ver­band houdt met de zoek­tocht naar vri­jheid in het Frankrijk van de 18de eeuw, zoals Balbastres Marche des Marseillois. Zo kwam ik tot dit gevarieerde pro­gram­ma, geworteld in het Franse reper­toire van het einde van de 17de eeuw, dat zich uit­strekt over de 18de eeuw tot aan de Franse Revolutie.” — Justin Taylor

La Marseillaise

De klank van vrijheid

€18
  • recital
  • 18th century
  • laureate
  • harpsichord
  • Klavecimbel: Justin Taylor (FR)