Ons uit­gangspunt is een con­cert waarop muziek wordt gespeeld van G.F. Händel die investeerde in slaven­han­del. Waarom is het belan­grijk dat te ver­melden? Gecompenseerd wordt dit pro­gram­ma door de muziek van Joseph Bologne, een zwarte com­pon­ist uit de acht­tiende eeuw, geboren te Guadeloupe. Vanwaar die com­bi­natie? Speelt huid­skleur echt een rol bij het beluis­teren van muziek?

Op deze vorm­ings­dag komen gevoelige thema’s aan­bod: eerst leren we over Joseph Bologne ken­nen wiens lev­ensver­haal leest als een avon­turen­ro­man en wiens muziek het ver­di­ent om heront­dekt te wor­den. Vervolgens leggen we Händels wereld onder de loep en bespreken we zijn invester­ingspoli­tiek. Tot slot gaan we aan de slag met de feit­en om de rol en de beteke­nis van deze muziek voor van­daag te onderzoeken.

Samen gaan we op zoek naar de plaats die thema’s als huid­skleur, racisme, slav­ernij en cul­tu­ur innemen in ons huidi­ge maatschap­pelijk debat en hoe ze rel­e­vant zijn voor de wereld van de klassieke muziek en dit con­cert in het bijzonder.

Alle info, for­mules, kortin­gen en inschrijvingen:

Amarant

Davidsfonds

LEZING: Händel was een slavenhandelaar!

En andere culturele vraagstukken binnen de klassieke muziek

  • lezing