Dat Orpheus werd verkozen tot poster­boy van de vroege opera, is geen toe­val. De mythis­che dichter- zanger belichaamt de essen­tie van dit ontluik­ende genre: de tran­scen­dente kracht van poëzie en muziek. In zijn iconis­che Orfeo (1607) verk­lankt Claudio Monteverdi hoe Orpheus zelfs de hoed­ers van de Hades ontroert met zijn stem en lier. Hij mag zijn geliefde Eurydice red­den uit het doden­rijk, op voor­waarde dat hij onder­weg niet naar haar omk­ijkt. De afloop laat zich raden, al kri­jgt deze favola in musi­ca alsnog een hap­py end: Orpheus wordt opgenomen in de hemel, waar Eurydice schit­tert aan het fir­ma­ment. Dit onver­woest­bare ver­haal over lev­en en dood, ver­lan­gen en herin­ner­ing kan zich geen betere ver­tolk­ers wensen dan Leonardo García Alarcón en de zijnen.

Monteverdi's Orfeo

Muziek en woord voorbij de dood

  • Ensemble: Cappella Mediterranea (FR)
  • Ensemble: Choeur de Chambre de Namur (BE)
  • Muzikale leiding: Leonardo García Alarcón (AR)
  • Orfeo: Valerio Contaldo (IT)
  • Euridice, La Musica: Mariana Flores (AR)
  • La Messaggera: Giuseppina Bridelli (IT)
  • Proserpina, Ninfa, La Speranza: Anna Reinhold (FR)
  • Plutone: Konstantin Wolff (DE)
  • Caronte: Salvo Vitale (IT)
  • Pastore: Alessandro Giangrande (IT)
  • Pastore: Carlo Vistoli (IT)
  • Pastore: Nicholas Scott (UK)
  • Pastore: Matteo Bellotto (IT)