William Byrd geldt als één van de bek­end­ste com­pon­is­ten in het door gods­di­en­st­con­flicten geteis­ter­de Engeland van de 16de eeuw. Byrd, zelf nochtans een rasechte katholiek, was lid van Queen Elizabeth’s Anglican Chapel Royal en com­poneerde muziek voor de Anglicaanse ere­di­enst. Trouw aan zijn geloof bleef hij ook muziek com­poneren voor clan­destiene katholieke bijeenkom­sten. In zijn Latijnse motet­ten schuilen dan ook vaak ver­bor­gen bood­schap­pen, protesten en lamen­taties van recu­sants, mensen die weiger­den de angli­caanse ere­di­enst bij te wonen. Repressie en cri­sis­sen fun­geren wel vak­er als voed­ings­bo­dem voor prachtige kun­st. Byrds motet­ten, ontroerend, pas­sioneel en door­dron­gen van het diep gemis om zijn eigen geloof te kun­nen beli­j­den, zijn hier een uit­mun­tend voor­beeld van.

Met de ste­un van Visit Bruges

Mysterious Motets

Verborgen muziek, verboden geloof

€28 (Categorie 1) | €24 (Categorie 2)
  • polyphony
  • motets
  • debut
  • hidden treasures
Inleiding:
Albert Edelman om 19:00 in School Ter Poorten, Lissewege (gratis)
  • Ensemble: Siglo de Oro (UK)