Een bij­zon­dere inspi­ratiebron voor dit MAfestival was Gustav Klimts Beethovenfries. Dit kamer­brede werk uit 1901, geschilderd voor de 14e ten­toon­stelling van de Wiener Secession, verzin­nebeeldt de menselijke zoek­tocht naar geluk in een tur­bu­lente wereld. Zwevende zie­len over­win­nen een reeks vijandi­ge kracht­en, om uitein­delijk – dankz­ij de kun­sten – een paradi­jselijke staat van menselijke sol­i­dariteit te bereiken. Klimts schilder­ij is een com­men­taar op de negende sym­fonie van Beethoven, en eindigt met een visuele rem­i­nis­cen­tie aan Schillers Ode an die Freude. Jazzpianist en com­pon­ist Rembrandt Frerichs bewees eerder al van vele muzikale mark­ten thuis te zijn. Samen met zijn ensem­ble exploreert hij de Europese hymne en haar heden­daagse context.

Ode an die Freude

Een klinkende Beethovenfries

  • : Rembrandt Frerichs Trio (NL)
  • Cello: Benjamin Glorieux (BE)
  • Saxofoon & klarinet: Sylvain Rifflet (FR)