Onder lei­d­ing van Daniel Reuss groei­de Cappella Amsterdam de afgelopen jaren uit tot een van de meest vooraanstaande kamerko­ren van Europa. De zangers leggen zich voor­namelijk toe op oude meesters en nieuwe muziek. Ook in hun fes­ti­val­con­cert rak­en die twee uiter­sten elka­ar, met het requiem als bind­mid­del. Cappella Amsterdam doorkruist de rijke muzikale geschiede­nis van de doden­mis, begin­nend bij het gre­go­ri­aanse Libera me en eindi­gend bij Dusapins ver­stilde Umbrae Mortis. Bijzondere tussen­haltes zijn Antoine Brumels Dies Irae – het eerste ooit in een poly­fone doden­mis – en Ligeti’s etherische Lux Aeterna. En ook poly­fon­ist Josquin Desprez kon niet ont­breken. Zijn chan­son Nymphes des bois is een tijd­loos lamen­to op de dood van Ockeghem.

Pro defunctis

  • Ensemble: Cappella Amsterdam (NL)
  • Muzikale leiding: Daniel Reuss (DE)