Ik kan me muziek niet inbeelden zon­der impro­visatie’, aldus luitist Bor Zuljan. Dat jazz en impro­visatie één zijn, wis­ten we al, maar ook in renais­sance­muziek was impro­visatie alomte­gen­wo­ordig. Vooral de luit sprak aan het einde van de 15de en begin 16de eeuw enorm tot de ver­beeld­ing omwille van zijn betov­erende klank. Het mag dus niet ver­won­deren dat luit­spel­ers als Joan Ambrosio Dalza en vooral can­tori al liu­to als Bartolomeo Tromboncino gretig gevraagd wer­den aan Europa’s bek­end­ste hov­en. Niet alleen waren ze de eerste com­pon­is­ten van luit­muziek, ze waren bove­nal uit­zon­der­lijke luitis­ten die excelleer­den in impro­visatorische gen­res als het ricer­car (let­ter­lijk onderzoeken/​proberen’) en de fan­ta­sia. De gelauw­erde Bor Zuljan treedt in hun voet­sporen en laat horen hoe vri­jheid klinkt in dit bij­na geheel geïm­pro­viseerde programma.

The Humanist Lute

Improvisatie en magie in Leonardo's Italië

€18
  • solo
  • improvisation
  • intimate
  • renaissance
  • Luit: Bor Zuljan (SL)