O Sündenmensch, bedenk den Tod, der let­zten Stunde Angst und Not.’ De onheil­spel­lende woor­den uit Heinrich Schwemmers Grabgesang zijn een waarschuwing voor Gods toorn in het hier­na­maals. Ze vor­men een rode draad door deze en andere lutherse liederen, waar tek­stueel dra­ma hand in hand gaat met een kleur­rijke instru­men­tatie. Volgens Maarten Luther bezat muziek de god­delijke kracht om het kwaad de wereld uit te dri­jven en de kiemen van het goede in de menselijke ziel te planten. Dat muziek iets van hogere sfer­en is, bewi­jst de gepoli­jste stem van con­tratenor Paulin Bündgen. Grasduinend in het Duitse lutherse reper­toire, selecteerde het ensem­ble Clematis voor hem een schit­terende col­lec­tie 17e-eeuwse lamento’s en the­atrale can­tates van com­pon­is­ten als Johann Christoph Bach en Georg Böhm.

Vater Unser

Klaagzangen uit Luthers Duitsland

  • Contratenor: Paulin Bündgen (FR)
  • Ensemble: Clematis (BE)
  • Muzikale leiding: Stéphanie de Failly (BE)
  • Orgel: Brice Sailly (FR)