In Ovidius’ Metamorfosen waarschuwt Venus Adonis voor de gevaren van de jacht, en smeekt ze hem om bij haar te bli­jven. John Blows Venus and Adonis draait de rollen om: in deze masque stu­urt de liefdes­godin haar min­naar res­olu­ut op jacht — met tragis­che gevol­gen. Zou het toe­val zijn dat dit libret­to door een vrouw werd geschreven? De pas­torale, satirische en tragis­che tableaus van Anne Finch wor­den goud in Blows han­den. Zijn par­ti­tu­ur belichaamt de ontluik­ende en schaamteloos gevarieerde operasti­jl van het 17e-eeuwse Engeland. De Britse luitiste Elizabeth Kenny kent deze peri­ode op haar duim­p­je. Haar ensem­ble Theatre of the Ayre en een exquis gezelschap van knapen en solis­ten zijn de ged­roomde ver­tolk­ers van Blows kleinood.

Venus and Adonis

Liefde en dood in John Blows masque

  • Ensemble: Theatre of the Ayre (UK)
  • Luit, muzikale leiding: Elizabeth Kenny (UK)
  • Venus: Sophie Daneman (UK)
  • Adonis: Giles Underwood (UK)
  • Cupid: Ischia Gooda (UK)
  • Huntsman: Nicholas Mulroy (UK)