Via Crucis
De kruisweg volgens Liszt
De kruisdood van de Messias is een van de grootste paradoxen van het christendom. Vooral in het licht van Jezus’ verrijzenis krijgt het kruis zoveel betekenis: als summum van vernedering én verheerlijking symboliseert het de hel en de hemel tegelijk. Een van de meest aangrijpende versies van het passieverhaal is Franz Liszts Via Crucis (1878−9) voor gemengd koor, vocale solisten en orgel of piano. In dit late werk balt Liszt de hele muziekgeschiedenis samen, van gregoriaanse hymnen en lutherse koralen tot klanken die zelfs zijn eigen tijd ver vooruit waren. Het Estse ensemble Vox Clamantis – lieveling van Arvo Pärt – dialogeert met pianist Jean-Claude Pennetier. Daarbij staat Liszts verstilde kruisweg naast andere werken van zijn hand, geïnspireerd op de liturgie van de Goede Week.
Via Crucis
De kruisweg volgens Liszt
- : Vox Clamantis (EE)
- Historische piano: Jean-Claude Pennetier (FR)
- Muzikale leiding: Jaan-Eik Tulve (EE)