Kunstenaar Joëlle Dubois kleurt MA Festival 2025

MA Festival zal er tijdens de komende editie opnieuw prachtig uitzien want we werken voor de communicatie samen met kunstenaar Joëlle Dubois. Aanschouw alvast de prachtige affiche als voorsmaakje op de brochure.
Joëlle Dubois (°1990, Gent) is vooral gekend van haar kleurrijke, toegankelijke schilderijen die de complexiteit van de moderne mens in een steeds individualistischere samenleving treffend weergeven. Haar werk behandelt thema’s als gender, vrouwelijkheid, seksualiteit, diversiteit en fetisjisme. Volgens Philippe Van Cauteren (S.M.A.K.) schildert ze de archetypes van onze tijd: sociale media, eenzaamheid, identiteit, bodyshaming en meer. In haar recente solotentoonstelling bij Keteleer Gallery presenteerde Dubois een indringende reeks werken rond verlies, rouw, herinnering, mijmering en liefde. Ze putte opnieuw diep uit haar persoonlijke ervaringen, waarbij verdriet, onzekerheid, en een verlangen naar lichamelijkheid en tastbaarheid voelbaar zijn. Tegelijkertijd verweeft ze humor in haar werk, wat de absurditeit van tragedie onderstreept en helpt stress draaglijker te maken. Dubois verbeeldt in haar nieuwe werken de emoties die gepaard gaan met het verlies van haar moeder die aan Alzheimer leed en de rouw die hier onlosmakelijk mee verbonden is. Het thema van het vervagen en uiteindelijk verdwijnen van eigenheid en identiteit loopt als een rode draad doorheen deze werken.
Haar recente werken markeren een nieuwe richting in haar oeuvre, waarin niet alleen haar persoonlijk verhaal centraal staat, maar ook een verschuiving in haar artistieke stijl zichtbaar wordt. De scheidingslijn tussen veiligheid en gevaar, tussen calamiteit en kalmte, vervaagt steeds meer, tot het punt waarop we vergeten wanneer we moeten lachen of huilen. Joëlle Dubois geeft deze verwarde gevoelens vorm door een meer monochroom kleurenpalet, een ingetogen beeldtaal en eenvoudige composities, wat zorgt voor een sensatie van openheid en ruimte, waarin emotie centraal staat. De intimiteit van deze beelden is opvallend; elk werk is een fragment van haarzelf, dat op een bijna voyeuristische manier aan de kijker wordt gepresenteerd.