Interview door Tomas Bisschop met Krishna Nagaraja, oprichter en beziel­er van het ensem­ble Brú. 

tomas biss­chop Waarin onder­schei­dt Brú zich van andere ensembles? 

Krishna Nagaraja Brú is een col­lec­tief van ent­hou­si­aste musi­ci met een uit­ge­spro­ken barokachter­grond en ervar­ing in de his­torisch geïn­formeerde uitvo­er­ing­sprak­tijk. Vanuit onze ken­nis benaderen we echter niet­alledaags reper­toire. We wen­den de unieke, rijke klankw­ereld van his­torische barokin­stru­menten aan in orig­inele arrange­menten van tra­di­tionele volksmuziek uit vooral Scandinavië, maar ook Ierland en Schotland. We zijn ervan over­tu­igd dat de wereld van de barok en de folk uit diezelfde peri­ode dichter bij elka­ar liggen dan gedacht.

TB Waar zien jul­lie raakpun­ten tussen de twee genres? 

KN Zowel in de volkse muziek als bij barok reper­toire vertrekken de com­posi­ties vaak vanu­it een sta­biele basis en een vast rit­misch patroon waarop melodieën zich kun­nen ontwikke­len. Tegelijk wordt er vol­doende ruimte gelat­en voor impro­visatie. Die artistieke vri­jheid is iets wat alle muzikan­ten bij Brú na aan het hart ligt. Ook de manier van com­mu­niceren met een pub­liek is in bei­de gen­res van groot belang. Net omwille van het geloof in de retorische kracht van een tekst is de barok zich aan het begin van de 17e eeuw gaan ontwikke­len. Eenzelfde drang naar dialoog vin­den we terug in de volksmuziek.

Sjungande danser

  • Muzikale leiding, hardanger- en altviool: Krishna Nagaraja
  • Mezzosopraan: Luciana Mancini
  • Ensemble: Brú