Zonder Wanda Landowska (18791959) zou de oude­muziek­w­ereld er van­daag totaal anders uitzien. Deze Poolse com­pon­iste en pianiste was een onver­moeibare pio­nier van de his­torische uitvo­er­ing­sprak­tijk. Ze zette het klavec­im­bel opnieuw op de kaart en heront­dek­te het 17e- en 18e-eeuwse reper­toire voor dit instru­ment. Haar kijk op de bron­nen was even eigen­zin­nig als het hybride klavec­im­bel dat Pleyel voor haar bouwde: de geest van de muziek won het steev­ast van wet­ten en regels. Ook klavecin­ist Skip Sempé is geze­gend met tal­ent, visie en een gezonde dosis non­cha­lance. Hij brengt hulde aan zijn voor­gang­ster, met een bloem­lez­ing uit haar eclec­tis­che reper­toire. À la façon de Landowska zapt zijn pro­gram­ma van Byrd naar Rameau, van Scarlatti naar Händel, van Purcell naar Bach – en terug.

Hommage à Wanda Landowska

Portret van een pionier

  • Klavecimbel: Skip Sempé (FR/US)