Ensemble Arcangelo en de Britse con­tratenor Tim Mead rak­en in dit con­cert aan een van de meest doorge­dreven pogin­gen van de mens om de god­delijke per­fec­tie na te streven. Goethe sprak vol bewon­der­ing over hun illu­sion­aire ver­schi­jn­ing en muziek­criti­cus Enrico Panzacchi beschreef hun bove­naardse stem als de bed­wel­mende vlucht van een extatis­che leeuw­erik’. Verblind door faam, rijk­dom en met bit­sige ster­al­lures, was de cas­traat de diva van het barokke Italië. Waar ico­nen als Farinelli bedol­ven wer­den onder de geschenken van hun aan­bid­ders, ston­den fig­uren als Caffarelli bek­end om hun onu­it­staan­bare, tiran­nieke gedrag. Met can­tates van Alessandro Scarlatti en Antonio Vivaldi, en vir­tuoze pas­sages uit opera’s als Georg Friedrich Händels Giulio Cesare of Orlando, her­beleven we enkele hoogtepun­ten uit het castratenrepertoire.

Il castrato

Bovenaarde stemmen in het barokke Italië

  • Contratenor: Tim Mead (UK)
  • Ensemble: Arcangelo (UK)
  • Muzikale leiding: Jonathan Cohen (UK)