Death en Cupid beslis­sen hun wapens te ruilen. Wanneer Cupid twee jon­gelui wil tre­f­fen, zakken ze dood neer, wan­neer Death twee kri­jgers tre­ft, lat­en ze hun wapens vallen en gaan ze zin­gen en dansen. 

Dit ver­haal klinkt frivool, maar werd geschreven in een tijd­perk dat niet als dus­danig bek­end staat. In 1642, bij het begin van de Engelse burg­eroor­log, wer­den de the­aters ges­loten, waar­na Oliver Cromwell, de nieuwe machtheb­ber, zijn puriteins régime installeerde. 

Wie was die com­pon­ist Matthew Locke en wat was de relatie tot de tekschri­jver James Shirley? Wat bezielde Cromwell om deze masque in 1653 te lat­en uitvo­eren? En wat is dat eigen­lijk, zo een masque”?

Laat je inwi­j­den in het mys­terie van Cupid and Death door dra­maturge Katherina Lindekens. Literatuurhistoricus Guido Latré schetst de his­torische en lit­eraire con­text rond dit merk­waardig werk.

Alle info, for­mules, kortin­gen en inschrijvingen:

Amarant

Davidsfonds

LEZING: Lockes ‘Cupid and Death’

Een verborgen parel van de Engelse barok

  • lezing
  • docent: Katherina Lindekens (BE)
  • docent: Guido Latré (BE)