Een onophoudelijke noten­stroom die zich als een klop­pende machine als­maar voort­stuwt en ontwikkelt: Johann Sebastian Bach zou weleens de voor­vad­er van het 20e-eeuwse min­i­mal­isme kun­nen zijn. De vingervlugge pas­sages uit zijn Klavecimbelconcerto in d en de hyp­no­tis­erende her­halin­gen in zijn Passacaglia en Fuga in c ont­moeten in dit con­cert de al even ben­eve­lende werken van com­pon­is­ten als John Adams en Steve Reich. Ensemble La Tempête pre­sen­teert een fusie van Bach met het min­i­mal­isme op his­torische instru­menten. De ervar­ing van deze tijd­loze klankw­ereld wordt com­pleet door de ruimtelijke pro­jec­ties van videokun­stenares Jemma Woolmore, die de luis­ter­aar ver­stren­gelt in een web van bewe­gende geometrische figuren.

Minimal boundaries

Bach, multimedia en minimalisme

Inleiding:
19:00 Concertgebouw, Forum 6
  • Ensemble: Compagnie La Tempête (FR)
  • Muzikale leiding: Simon-Pierre Bestion (FR)
  • Klavecimbel: Louis-Noël Bestion de Camboulas (FR)
  • Video: Jemma Woolmore (NZ)