Andrea Buccarella’s afspeellijst op Spotify
Bekijk de afspeellijst van Andrea Buccarella op Spotify en lees meer over zijn keuze.
Graag stel ik een zeer persoonlijke afspeellijst aan u voor, die iets vertelt over mijn muzikale traject, van het prille begin van mijn muzikale studies, langs de belangrijkste fases van mijn artistieke carrière, tot nu. Een muzikale biografie als het ware. Elk nummer is gekozen van een ander album dat telkens een belangrijk moment in mijn muzikale leven weerspiegelt.
De reis start met het bekende Palestrina’s motet “Sicut cervus”, dat het begin van mijn muzikale studies representeert, toen ik als kind zong als sopraan in de Sixtijnse Kapel. Het is een stuk waar ik erg van hou sinds de eerste keer dat ik het hoorde en dat ik honderden keren heb gezongen in de Sint-Pietersbasiliek. Daarna, geraakt door Bachs orgelmuziek, begon ik aan een opleiding orgel en kreeg ik de kans om Daniel Matrone te ontmoeten, orgelspeler en componist met wie ik hoofdzakelijk improvisatie en het romantische en eigentijdse repertoire bestudeerde. Hij was een van de meest cruciale en belangrijke figuren tijdens mijn opleiding en ik ben hem hier zeer dankbaar voor.
Het stuk dat ik gekozen heb is een opname van zijn composities, gespeeld door hem zelf en geïnspireerd door de verschillende periodes en muziekstijlen heen, van de Middeleeuwen tot de tegenwoordige tijd.
Met de ensembles Concerto Romano en Musica Aniqua Latina had ik mijn eerste ervaring in het genre van de Barokmuziek, wat ervoor zorgde dat ik interesse kreeg in de klavecimbel en in de studie van basso continuo. Met hen maakte ik ook mijn eerste opnames, waarvan ik enkele nummers voorstel in de lijst, van populaire tot heilige muziek en van de late Renaissance tot de ‘rijpere’ Barok.
Na deze ervaringen begon ik het Abchordis Ensemble te leiden, waarvoor ik een diepgaand onderzoek startte, op zoek naar muzikale meesterwerken uit het verleden die nog niet werden gespeeld in de hedendaagse tijd, met speciale aandacht voor het religieuze repertoire uit 18e-eeuws Italië. Naast het leiden van het ensemble ging ik verder met mijn studies klavecimbel samen met Enrico Baiano en later met Andrea Marcon, met wie ik ook mijn eerste ervaring in de productie van Opera had met Handel’s “Il Parnasso in festa” en “Alcina”.
Uiteindelijk ging mijn droom in vervulling en kon ik een solo album opnemen, waarvan ik graag J.S. Bach’s Toccata BWV 912 voorstel. Ik heb telkens slechts één nummer van elk album gekozen, maar uiteraard raad ik het volledige album aan.