Christine de Pizan (1364 — ca. 1430) tartte de con­ven­ties van haar tijd. Toen deze Italiaans-Franse aris­to­crate op haar 25ste weduwe werd, begon ze te schri­jven om haar gezin te onder­houden. In haar Livre de la Cité des Dames bouwt de ver­tel­ster een utopis­che stad, bevolkt door vrouwen. Ze wordt daar­bij geholpen door drie vrouwelijke deug­den: Rede, Rechtschapenheid en Gerechtigheid. Zij zin­gen de lof van illus­tere gen­dergenoten als Ariadne, Dido en de Maagd Maria, die ook fig­ureer­den in de rag­fi­jne motet­ten en chan­sons van Jacopo da Bologna, Guillaume Dufay, Gilles Binchois en andere laat­mid­deleeuwse com­pon­is­ten. Na hun tri­omf tij­dens MAfestival 2016 duiken Michele Pasotti en La Fonte Musica opnieuw in hun geliefde reper­toire, voor een ode aan de allereer­ste fem­i­niste’.

La Cité des Dames

Het Utopia van Christine de Pizan

  • Ensemble: La Fonte Musica (IT)
  • Muzikale leiding: Michele Pasotti (IT)