De mys­terieuze pro­tag­o­niste van Maurice Maeterlincks Pelléas et Mélisande lijdt aan een onpeil­baar ver­dri­et, nog voor­dat ze ver­strikt raakt in een tragis­che driehoeksver­houd­ing. In dit sym­bol­is­tis­che meester­w­erk herk­ende Claude Debussy het libret­to waar­naar hij zo lang had gezocht: fluïde, sug­gestief en beeldrijk als een droom. Ook zijn gelijk­namige opera uit 1902 ontvouwt zich mean­derend als muzikaal fil­igraan. In 1992 arrangeerde Marius Constant de orkest­par­ti­tu­ur voor twee piano’s. Deze ver­stilde ver­sie kri­jgt nu een tweede adem, onder impuls van Jan Michiels en Inge Spinette. Een vocale top­cast rond Lore Binon wordt gehuld in de warme gloed van twee his­torische Bechsteins. Intussen mak­en etherische tek­st­pro­jec­ties de onzeg­bare intuïties van het dra­ma bíj­na tastbaar.

Pelléas et Mélisande

Debussy’s opera in kamerformaat

  • Mélisande: Lore Binon (BE)
  • Pelléas: Yves Saelens (BE)
  • Golaud: Ivan Thirion (BE)
  • Arkel: Tijl Faveyts (BE)
  • Geneviève: Angélique Noldus (BE)
  • Yniold: Camille Bauer (BE)
  • : Duo Yin-Yang (BE)
  • historische piano’s: Inge Spinette / Jan Michiels (BE)