Pelléas et Mélisande
Debussy’s opera in kamerformaat
De mysterieuze protagoniste van Maurice Maeterlincks Pelléas et Mélisande lijdt aan een onpeilbaar verdriet, nog voordat ze verstrikt raakt in een tragische driehoeksverhouding. In dit symbolistische meesterwerk herkende Claude Debussy het libretto waarnaar hij zo lang had gezocht: fluïde, suggestief en beeldrijk als een droom. Ook zijn gelijknamige opera uit 1902 ontvouwt zich meanderend als muzikaal filigraan. In 1992 arrangeerde Marius Constant de orkestpartituur voor twee piano’s. Deze verstilde versie krijgt nu een tweede adem, onder impuls van Jan Michiels en Inge Spinette. Een vocale topcast rond Lore Binon wordt gehuld in de warme gloed van twee historische Bechsteins. Intussen maken etherische tekstprojecties de onzegbare intuïties van het drama bíjna tastbaar.
Pelléas et Mélisande
Debussy’s opera in kamerformaat
- Mélisande: Lore Binon (BE)
- Pelléas: Yves Saelens (BE)
- Golaud: Ivan Thirion (BE)
- Arkel: Tijl Faveyts (BE)
- Geneviève: Angélique Noldus (BE)
- Yniold: Camille Bauer (BE)
- : Duo Yin-Yang (BE)
- historische piano’s: Inge Spinette / Jan Michiels (BE)