In het 16e- en 17e-eeuwse Italië was de com­me­dia dell’arte razend pop­u­lair. Dit bonte straatthe­ater dreef op geïm­pro­viseerde scenario’s en stereotiepe per­son­ages als Arlecchino en Colombina. Hun avon­turen en dialo­gen zat­en vol dubbele bodems met sociale, sek­suele en emo­tionele con­no­taties. Zowel in de stukken zelf als tussen de bedri­jven door was muziek een cru­ci­aal ingrediënt. Marco Mencoboni en zijn ensem­ble Cantar Lontano pre­sen­teren een muzikale ode aan dit car­navaleske reper­toire. Ze bladeren door vroeg­barokke madri­galen en kamer­can­tates van Claudio Monteverdi en zijn tijdgenoten. Samen vertellen deze com­posi­ties een eigen liefdesver­haal vol ontroerende, iro­nis­che en burleske elementen.

Arlecchino Innamorato

Madrigalen uit de Italiaanse vroegbarok

  • Ensemble: Cantar Lontano (IT)
  • Muzikale leiding: Marco Mencoboni (IT)